RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
MAKROPENGAJARAN
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Masa : 11.35 – 12. 35 tengah hari
Bilangan murid : 30 orang
Tema : Bersih dan sihat
Tajuk : Bersihkan diri
Fokus Utama : Standard Kandungan
1.2- Mendengar, mengecam dan membunyi bahasa,
iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
yang betul.
Standard Pembelajaran
1.2.5- Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi dua atau
tiga suku kata, diftong, vokal berganding dan
konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
Fokus Sampingan : Standard Kandungan
3.3- Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
dengan betul.
Standard Pembelajaran
3.3.1- Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal berganding, digraf
dan konsonan bergabung dengan betul.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid-murid berupaya:
A. Menguasai isi kandungan pelajaran
1. Menyebut dan mengeja lapan perkataan yang mengandungi vokal berganding dengan betul.
2. Menulis enam perkataan yang mengandungi vokal berganding dengan betul berdasarkan gambar.
B. Membina kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir.
1. Menghubungkaitkan
2. Mendengar dengan berkesan.
C. Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
1. Menjaga kebersihan diri.
2. Berjimat cermat
Bahan, peralatan dan bahan sumber.
1. Carta lagu “ Lompat Si Katak Lompat
2. Kad-kad perkataan
3. Kad gambar
4. Lembaran Kerja
Pengetahuan sedia ada:
Murid-murid mengenali peralatan untuk menjaga kebersihan diri dan telah mempelajari perkataan yang mengandungi vokal berganding.
Fasa | Isi kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan/ Mencungkil Idea (5 minit) | a. Nyanyian lagu ‘Lompat Si Katak Lompat’. b. Bersoaljawab tentang lagu tersebut. | 1. Guru memperdengarkan lagu ‘Lompat Si Katak Lompat’. 2. Guru meminta murid menyanyi- kan lagu tersebut. 3. Bersoaljawab tentang lagu tersebut. | 1. Murid mendengar Lagu ‘Lompat Si Katak Lompat’. 2. Murid menyanyikan lagu tersebut. 3. Murid menjawab soalan secara lisan. | KBT: Mendengar dengan berkesan. Menjana idea BBM: Carta lagu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menstruktur/ Menstruktur semula (35 minit) | Langkah 1: a. Mengenal alat- alat kebersihan diri. (10 minit) Contoh: Air, paip, tuala, kain, syampu b. Bersoaljawab tentang kepentingan menjaga kebersihan diri. | 1. Guru menunjukkan gambar alat kebersihan diri. 2. Guru meminta murid menamakan alatan tersebut. 3. Guru menyuruh murid-murid mengeja nama alat tersebut. | 1. Murid menamakan gambar yang ditunjukkan. 2. Murid-murid mengeja perkataan. | KBT: Menjana idea BBM: Kad gambar Kad perkataan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 2: a. Mengenal perkataan daripada vokal berganding. (10 minit) Contoh: air, paip, tuala, buih, seluar | 1. Guru menunjukkan kad perkataan. 2. Guru membimbing murid-murid mengeja perkataan. 3. Guru memberi penerangan tentang vocal berganding. 4. Guru meminta murid menyebut contoh perkataan yang lain. | 1. Murid-murid mengeja perkataan yang ditunjukkan. 2. Murid-murid mendengar penerangan guru. 3. Murid-murid menyebut contoh perkataan yang lain. | KBT: -Menjana idea -Mendengar dengan berkesan BBM: Kad perkataan | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 3: Permainan bahasa (10 minit) Mencari perkataan tersembunyi Contoh:
| 1. Guru membahagi- kan murid kepada empat kumpulan. 2. Guru memberi penerangan tentang permainan permainan bahasa (mencari perkataan tersembunyi) 3. Guru meminta setiap kumpulan membentangkan hasil kerja. | 1. Murid-murid mendengar penerangan guru tentang permainan bahasa. 2. Murid-murid menjalankan aktiviti permainan bahasa. 3. Setiap kumpulan membentangkan hasil kerja. | KBT: Menjana idea BBM: Carta perkataan tersembunyi. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikasi idea (15 minit) | Penaksiran Pengayaan Pemulihan | 1. Guru mengedar- kan lembaran kerja. 2. Guru mengarah- kan murid menjawab soalan dalam lembaran yang diberi. 3. Guru membincangkan soalan dalam lembaran kerja diberi. | 1. Murid-murid menjawab soalan dalam lembaran kerja yang diberi. 2. Murid-murid menyemak soalan dalam lembaran kerja. | KBT: Menjana idea BBM: Lembaran kerja -Murid yang menguasai kemahiran diberi pengayaan. -Murid yang tidak menguasai kemahiran pemulihan. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup (5 minit ) | Penutup kognitif a. Guru membuat rumusan isi pelajaran. Penutup sosial a. Guru memberi pujian dan motivasi. | 1. Guru menyoal murid tentang perkara yang di- pelajari. 2. Guru membuat kesimpulan pelajaran. | 1. Murid mendengar rumusan guru. |
Lembaran kerja
Namakan gambar-gambar berikut dengan betul.
1. _______________ | 2. _______________ |
3. _______________ | 4. _______________ |
5. ________________ | 6. _______________ |
Lembaran Kerja Pengayaan
Lengkapkan ayat berpandukan perkataan yang diberi.
air |
paip |
seluar |
kuih |
tuala |
1. Gunakan ___________ yang bersih untuk
mengelap badan.
2. Itu _______________ panjang abang.
3. Minumlah __________ lapan gelas sehari.
4. Saya suka makan _____________.
5. Air ______________ itu menitik.
Lembaran kerja pemulihan
Padankan perkataan dengan gambar yang betul.
|